FrågaKÖPRÄTTÖvrigt27/05/2007

Överlåtelse av upphovsrätt

Kan fullständig ekonomisk upphovsrätt överlåtas med ett köpeavtal mellan två bolag där säljaren har fullständig ekonomisk upphovsrätt till det material som säljs?

Lawline svarar

En upphovsrätt kan med undantag för upphovsmannen "ideella rätt" helt eller delvis överlåtas. Överlåtelsen är ett vanligt köp. (Se 3 § Upphovsrättslagen) Vänligen
Daniel WaermeRådgivare