FrågaKÖPRÄTTÖvrigt21/05/2007

Ansvar för fel vid köp av bostadsrätt. Trasig blandare.

Jag har köpt en bostadsrätt. Jag har upptäckt att dusch- blandaren inte fungerar och kökskranen läcker. Vem ska stå för kostnaden av reparationen ? Säljaren eller köparen?

Lawline svarar

Vid köp av bostadsrätt mellan två privatpersoner gäller i första hand köpeavtalet. Finns inte den aktuella situationen reglerad i avtalet gäller i andra hand köplagen som du finner http://lagen.nu/1990:931 . De brister som du nämner kan utgöra fel i köplagens mening, se 17 §. Som köpare har man ingen generell undersökningsplikt, vilket innebär att man inte är tvungen att undersöka varan före köpet. Däremot kan man inte som fel åberopa sådant man borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av varan och således får antas ha känt till vid köpet, 20 §. Även om man före köpet undersökt varan, kan inte fel som vid undersökningen hade varit relativt enkla att upptäcka åberopas, då . Att vid exempelvis visningen undersöka huruvida blandare fungerar eller ej hade varit så pass enkelt att det inte senare kan åberopas som fel, eftersom man borde ha upptäckt det. I det fallet blir det alltså köparen som får stå för kostnaden.
Lawline RådgivareRådgivare