FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/05/2007

Fel på begagnad bil köpt i befintligt skick

Hej! jag köpte en bil för ett par dagar sedan för 56 000:-. När jag körde hem bilen upptäckte jag ett konstigt ljud från växellådan så dagen efter åkte jag till verkstan och lät dem kolla. Växellådan och kopplingen behöver bytas till en kostnad av 29 000:-. Jag har skrivit kvitto att jag köpt bilen i befintligt skick och har provkört den, men under provkörningen kunde jag inte upptäcka något sådant fel, utan det kom fram mer och mer ju längre hem jag kom. Han har inte nämnt något om det, bara att kopplingen var lite sliter och kunde "smörjas upp" om man ville åtgärda det, och det stämde ju som sagt inte riktigt. Hur ska jag gå vidare, jag har pratat med honom och nämnt vad verkstan sa, säljaren svarade att vi skulle lösa det här men nu två dagar senare svarar han inte på telefon. Jag har kikat i köplagen och tycker att jag har rätt på alla punktern i köplagen 1990:931 paragraf 19, 32, 34, 36 och 37. Vad säger ni? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, 19 § i köplagen, se http://lagen.nu/1990:931, reglerar fall då en vara köpts i "befintligt skick". Som framgår av 19 § är det inte lika med en total friskrivning av säljarens ansvar att en vara är såld i befintligt skick. 19 § säger att en vara som sålts i befintligt skick ändå är felaktig om varan inte stämmer överens med de uppgifter som säljaren uppgivit innan köpet, eller om säljaren medvetet underlåtit att upplysa köparen om saker som är så väsentliga att köparen borde kunnat räkna med att säljaren skulle ha upplyst om dem (säljaren är i "ond tro"). En vara är också felaktig om det visar sig att den är i mycket sämre skick än vad som är rimligt med hänsyn till omständigheter såsom priset och, i beträffande bagagnade bilar till exempel bilens ålder, miltal etc. Viktigt att observera i samband med 19 § är köparens undersökningsplikt som regleras i 20 §. Om köparen undersökt varan och ändå inte hittat fel som han "borde" upptäckt, eller om han trots säljarens uppmaning låtit bli att undersöka varan får köparen ändå inte vända sig mot säljaren under åberopande att varan är felaktig. Har dock säljaren handlat i strid mot tro och heder (varit i "ond tro", se ovan) och medvetet underlåtit att upplysa köparen kan säljaren göras ansvarig oavsett köparens undersökningsplikt. Har du uppfyllt din undersökningsplikt enligt 20 § alternativt anser du att säljaren var i ond tro kan du vända dig till säljaren under åberopande att bilen är felaktig trots att du köpt den i befintligt skick. Isåfall har du reklamerat regelrätt enligt 32 § och har rätt till avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller hävning enligt 34, 36 och 37 §§. Lycka till, med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare