FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt31/05/2007

Korrespondens från tingsrätten

Om man är 22 år och har åkt fast för ringa narkotikabrott och uppgett en adress hem till mig får tingsrätten då skicka hem brev till föräldrar som bor på annan adress?

Lawline svarar

Hej! Det finns ingen lag som reglerar var papper från tingsrätten ska skickas. Jag utgår ifrån att Du har uppgivit en adress till polisen då Du greps som inte är Din folkbokföringsadress, med andra ord att Du är folkbokförd hos Dina föräldrar men vill att papper ska skickas till en annan adress. Jag har varit i kontakt med tingsrätter och kollat hur de arbetar. Svaret är att korrespondensen från tingsrätten går till den adress som de får upp då de söker i det såkallade SPAR-registret som är kopplat till folkbokföringsregistret. Om man inte vill att posten ska skickas dit så ska detta uppges redan till polisen som i så fall ska uppmärksamma detta i handlingarna. Om det fortfarande är aktuellt att posten inte ska gå till Dina föräldrar och Du fortfarande är skriven hemma så är mitt råd till Dig att ta kontakt med den aktuella tingsrätten och prata med dem. Min erfarenhet är att så länge det inte strider mot lagen så brukar de vara väldigt hjälpsamma. Lycka till! Med vänlig hälsning
Ida ForssRådgivare