FrågaSKATTERÄTTÖvrigt20/12/2005

Kapitalvinstbeskattning vid försäljning av fastighet

Vi kommer att göra en reavinst på vår villaförsäljning och undrar nu om det på något sätt går att minimera vinstbeskattningen? Vi har hört att man möjligtvis kan avsätta del av vinsten som gåva till sina barn och på detta sätt slipper skatta för denna del. Stämmer detta?

Lawline svarar

Man kan inte undgå kapitalvinstskatten genom att ge bort fastigheten till barnen. Barnen får enligt 44 kap. 21 § inkomstskattelagen samma kapitalvinstbeskattning som föräldrarna, se http://www.lagen.nu/1999:1229. De tar så att säga över föräldrarnas kapitalvinst. Det finns inget sätt att undgå kapitalvinstbeskattning förutom att söka uppskov med skatten om man köper en ny fastighet.
Michael WittingRådgivare