FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt26/05/2007

Förtäring av medhavd alkohol på tåg

Får man lov att dricka medhavd alkohol (sprit, vin och starköl) på ett tåg mellan göteborg och stockholm?

Lawline svarar

Hej, Medhavda alkoholdrycker får inte förtäras inom järnvägssystem (t.ex. järnvägsfordon) enligt järnvägslagen. Med alkoholdrycker avses spritdrycker, vin, starköl och öl. I vissa särskilda fall kan dock förtäring tillåtas av järnvägsföretaget (se 9:2 JL). Konduktören har rätt att avlägsna den som bryter mot detta förbud. I vissa fall kan även dryckerna beslagtas (se 10:6 JL) Järnvägslagen hittar du http://lagen.nu/2004:519 Med vänlig hälsning
Andreas HeedRådgivare