FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/05/2007

Utfästelse i samband med köp

köpte en ny båt på en firma i år. vi blev lovade att få byta motorn på den i fall den blev för liten efter provkörning (ca 3 tim som för övrigt var avgörande för köpet ) Detta påtalades vid köpet och även vid avhämtning. Det utlovades av båda ägarna av firman att en mellansumma av 10000kr skulle betalas av oss, men detta vill inte firman veta av nu utan står ej för detta utlovande som tyvärr endast är muntligt. Vi är 5 st som hört att dom lovat. Vad har man rätt att göra i detta fall?

Lawline svarar

Hej, Jag utgår från att ni köpt båten i egenskap av privatpersoner av en firma som säljer båtar som näringsverksamhet. Konsumentköplagen blir då tillämplig, se http://lagen.nu/1990:932. Är fallet sådant att ni redan innan köpet ingicks var överens med säljarna om att motorn skulle bytas ut och att ni skulle betala 10 000 kr mer till säljarna kan man se det som att ni ingått ett köpeavtal med säljarna beträffande båten med den större motorn. Vill säljarna sedan inte leverera den större motorn befinner de sig i dröjsmål, se 9 §. Ni har möjlighet att hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör det, se 11 §, eller häva köpet, se 12 §, om detta dröjsmål är av väsentlig betydelse för er som köpare. Är fallet istället det att ni blivit lovade att få köpa en större motor av säljarna mot inbyte av den mindre och ett tillägg på 10 000 kr men inte ännu bestämt att så skulle ske då båten köptes ser jag det som att säljaren gjort en utfästelse om att vid en senare tidpunkt genomföra motoraffären om ni köpare önskade. Denna utfästelse är att se som ett muntligt avtal. En grundläggande avtalsrättslig princip säger att avtal skall hållas. Muntliga avtal är i detta fall bindande i samma utsträckning som skriftliga. Att tänka på vid en eventuell tvist är dock att det kan vara svårare att bevisa att ett muntligt avtal finns då ord kan komma att stå mot ord. Hoppas ni fått svar på era funderingar, med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare