FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/06/2007

Lön och tillägg enligt kollektivavtal

Jag jobbar i en Konsum butik. Jag har individuellt tillägg som är 8.63,men de tar bort 70% av min tillägg.t.ex.Jag skulle ha minimilön som är 105,30 + tillägg som är 9,23 men jag får bara 107,01 i timme.

Lawline svarar

Hej. Lön, tillägg och andra anställningsförmåner regleras i kollektivavtalet mellan arbetsgivare och fackförbund. Det finns ingen lag som reglerar minimilön eller tillägg på din specifika fråga. Av din frågeställning kan jag inte exakt förstå på vilket sätt arbetsgivaren "tar bort" din lön. Om arbetsgivaren tecknat ett kollektivavtal med fackförbundet och ett individuellt anställningsavtal med dig som reglerar detta är han också skyldig att följa avtalen. Om avtalen stadgar lön såsom du påstår i frågan skall arbetsgivaren utbetala avtalsenlig lön. Jag rekommenderar dig att kontakta ditt fackförbund för att få reda på gällande villkor. Om du inte är medlem i facket bör du kontakta det fackförbund som tecknat kollektivavtal med din arbetsgivare. Mvh
Ola DavidssonRådgivare