FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/06/2007

Rätt till OB-tillägg?

Hej!! Jag jobbar extra i en butik där vi inte är anslutna till facket. Hela företaget saknar en fackligt ansluten ombudsman. Nu är det så att vi inte har någon ob fast vi har öppet 7 timmar på lördagar och 6 timmar på söndagar. Hur är det med ob? Finns det någon lag om ob tilläg eller är det bara inom kollektiv avtalet det är så? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, det finns ingen lag som reglerar rätt till det så kallade OB-tillägget. Detta regleras i kollektivavtal eller enskilda anställningsavtal. Vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare