Verkställighet av tredskodom

Min huvudman har genom tredskodom fått rätt i sin stämningsansökan mot sin motpart om återbetalning av 200 000 kr av förskingrat kapital. Kan jag med stöd av Utsökningsbalken kap. 3 § 5:2 omedelbart kräva betalning av tilldömt skadestånd eller måste jag vänta tills tidsfristen för återvinning löpt ut? I tredskodomen ålägges motparten som vägrat svara på tingsrättens föreläggande att betala ett visst belopp till käranden, som är min huvudman. Jag är god man och ombud för käranden som är dement. Motparten har ine hörts av inom föreskriven tid.

Lawline svarar

Hej!

Du behöver inte vänta tills återvinningsfristen löpt ut, utan kan kräva verkställighet av domen direkt. Skrivningen i 3:5 utsökningsbalken innebär att det finns en möjlighet för domstol att skjuta upp verkställandet av domen i de fall som ansökan om återvinning har gjorts. Eftersom detta inte har skett i ditt fall (och domstolen följaktligen inte förordnat om något avsteg från huvudregeln om omedelbar verkställighet) kan du begära att få betalt med en gång.

Vänliga hälsningar

Rådgivare