FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt05/07/2007

En eller tre domare i tvistemål?

Jag har haft ett tvistemål i tingsrätten (testamentsklander) som inte var att beteckna som ett enkelt mål. Det var bara en domare som dömde. Hade verkligen mitt tidigare ombud rätt att acceptera en domare, utan att uttryckligen fråga sin klient när jag önskade 3 domare? Kan jag nu i Hovrätten, då jag har överklagat domen, överklaga att tingsrättens dom inte är giltig pga att lagen § 3a kap. Om allmän underrätt, inte har följts? Jag bor i utlandet och har blivit överkörd i saken, behöver hjälp.

Lawline svarar

Hej, Det stämmer att enligt rättegångsbalken 1 kap 3a § är huvudregeln att tre domare skall döma när det är huvudförhandling i ett tvistemål. Till denna regel finns dock flera undantag. Om målet t.ex. rör ett belopp som är mindre än ett halvt prisbasbelopp (d.v.s. mindre än ca 20 000 kr) består rätten vanligtvis av en domare. Samma sak gäller om rätten anser att målet är av enklare typ. En part (eller dennes ombud) kan inte påverka antalet domare utan det är upp till rätten att bestämma. Även om det skulle visa sig att det var felaktigt att endast ha en domare under huvudförhandlingen i tingsrätten kan Du inte åberopa detta i hovrätten, eftersom Ditt ärende då ändå får en ny prövning. (Se 50 kap 28 § i rättegångsbalken som du hittar http://www.lagen.nu/1942:740 ) Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare