FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/06/2007

Provanställning

jag vill säga upp mig. jag är provanställd vilka regeler gäller?

Lawline svarar

Hej! Provanställning regleras i 6 § i lagen (1998:620) om anställningsskydd. I paragrafen stadgas att avtal får träffas om tidsbegränsad provanställning, om prövotiden är högst sex månader. Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen ska fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut, ska besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång – annars övergår provanställningen i en tillsvidareanställning. Vidare stadgas dock att en provanställning får avbrytas även före prövotidens utgång, om inte annat har avtalats. Svaret på din fråga blir därför att du har rätt att säga upp din anställning under prövotidens gång, såvida inte du och din arbetsgivare kommit överens om något annat. Med vänlig hälsning
Rådgivare