FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/07/2007

Vem bestämmer när pappaledigheten skall tas ut?

Chefen säger att mannen måste ta ut sina 10 pappadagar när barnet föds på semestern och att han inte kan ta de tillfälliga vård av barn dagarna direkt efter p.g.a. personalbrist. Han vill inte bryta semestern för efter semesterperioden får han inte ta semester heller. Har han rätt till att ta pappadagarna efter, för de skall ju tas ut inom 60 dagar?

Lawline svarar

Hej, En pappa har rätt till tillfällig föräldrapenning i samband med barns födelse, enligt 4 kap 10 § 4 stycket i lag (1962:381) om allmän försäkring, se http://lagen.nu/1962:381#K4 . Detta har han, enligt lagens 4 kap 12 § 3 stycke, rätt till i tio dagar inom 60 dagar efter barnets hemkomst. Föräldraledighetslagen (1995:584), se http://lagen.nu/1995:584 , reglerar bland annat rätten till ledighet från arbete vid uttag av den tillfälliga föräldrapenningen. Enligt lagens 8 § har du som fader rätt till ledighet då du utnyttjar ovan nämnda rätt till tillfällig föräldrapenning. Föräldraledigheten kan tas ut som hel ledighet eller som förkortad arbetstid. Arbetstagaren skall anmäla ledigheten minst en vecka innan ledighetens början, 13 § 2 stycket. Arbetstagaren skall, om det kan ske utan olägenhet för denne, lägga hel ledighet så att verksamheten hos arbetsgivaren kan fortgå utan påtaglig störning, 14 §. En dialog skall föras mellan parterna och såväl arbetsgivarens som arbetstagarens intressen skall beaktas. Med arbetstagarens intresse innefattas givetvis barnets intresse av att ledigheten blir förlagd på ett sätt som gagnar barnet bäst. Arbetstagaren skall lägga ledigheten så att verksamheten hos arbetsgivaren kan fortgå utan påtaglig störning. Det är naturligt att en arbetstagares ledighet i många fall innebär störningar i verksamheten. Meningen är inte att varje sådan störning skall kunna hindra arbetstagaren från att få den begärda ledigheten. Det är endast i sådana fall där störningen är påtaglig, det vill säga då verksamheten hos arbetsgivaren kommer att utsättas för stora påfrestningar, som det kan krävas att arbetstagaren förlägger ledigheten på annat sätt. Detta gäller dock endast om det kan ske utan olägenhet för arbetstagaren. Ett exempel på sådan olägenhet är situationer där arbetstagaren inte kan erhålla nödvändig barntillsyn. Vid hel ledighet får den anställde alltså förlägga ledigheten efter eget önskemål. Påverkar ledigheten den fortsatta verksamheten på ett påtagligt sätt, kan man diskutera annan förläggning men inte kräva att den anställde ändrar föräldraledigheten (såvida det inte kan ske utan olägenhet för arbetstagaren). Arbetsgivaren har en skyldighet att i stor grad anpassa sig efter arbetstagarens önskemål och han kan bli tvungen att anställa en vikarie för att klara personalbristen i de tio dagar som fadern är hemma. Du har alltså rätt att själv bestämma om ledigheten skall tas ut under semestern eller direkt efter, inom ramen av 60 dagar efter barnets hemkomst. Eftersom chefen anser att det bästa vore att semesterledigheten byts ut mot föräldraledighet är detta alternativ givetvis att föredra men passar det barnet bättre direkt efter semestern går det alternativet före. Lagen gör skillnad på heldags ledighet och förkortad arbetstid. Om verksamheten störs påtagligt får arbetsgivaren, i fråga om förkortad arbetstid, sprida ut ledigheten över arbetsveckans samtliga dagar eller dela upp ledigheten på arbetsdagars början eller slut. Vill arbetsgivaren förlägga ledigheten på annat sätt måste arbetstagaren samtycka till detta. Arbetsgivaren måste underrätta arbetstagaren och dennes arbetstagarorganisation om beslut att inte följa arbetstagarens önskemål senast två veckor innan ledighetens början, se 14 §. Att komma ihåg när det gäller föräldraledighet är att arbetsgivaren inte får missgynna arbetstagare som utnyttjar sin rätt till ledighet, se 16 §. Sägs arbetstagaren upp enbart av skäl som har samband med ledigheten är denna uppsägning ogiltig, 17 §. Med Vänliga Hälsningar,
Rådgivare