FrågaSKATTERÄTTÖvrigt06/01/2006

F- eller FA-skattesedel för enskild firma?

Jag hade tänkt att starta en enskild firma vid sidan om mitt vanliga jobb. Jag gick in på www.foretagsregistrering.se för att registrera bolaget, men jag vet inte om jag där ska välja att ansöka om F-skatt eller FA-skatt. Vad är skillnaden mellan F och FA egentligen?

Lawline svarar

Om du som företagare bedriver näringsverksamhet i enskild firma bör du i regel ha F-skattsedel. Det innebär att företagaren själv betalar sina skatter och socialavgifter (egenavgifter) varje månad. Den som både har enskild firma och anställning skall ha både F- och A-skatt, så kallad FA-skatt. Då gör arbetsgivaren skatteavdrag och betalar arbetsgivaravgifter på lönen som vanligt medan företagaren själv betalar skatten och egenavgifterna för näringsverksamheten. F-skattsedeln får endast användas i näringsverksamhet. Du måste åberopa F-skattesedeln skriftligen varje gång (exempelvis på offert och faktura) för att den skall vara giltig. Rent praktiskt så fungerar det med både F- och FA-skattesedel även om du har anställning sidan om, men en FA-skattesedel är att rekommendera.
Andreas TörnbladRådgivare