Preskriptionstid för skuld från tredskodom?

Hur lång preskriberingstid är det för en skuld som har uppstått genom en tredskodom?

Lawline svarar

Hej,

Det beror på vilken typ av "skuld" det är. Huvudregeln när det gäller preskription av fordringar är att en fordran preskriberas tio år efter dess tillkomst om inte preskriptionen avbryts dessförinnan, se preskriptionslagen 2 § 1 st. Handlar det om en fordran mot en konsument preskriberas den tre år efter dess tillkomst om inte preskriptionen har avbrutits dessförinnan, se preskriptionslagen 2 § 2 st.

Preskriptionsavbrott kan bland annat ske genom att gäldenären betalar eller avbetalar fordringen eller på annat sätt erkänner den, att gäldenären får ett skriftligt krav från borgenären eller att borgenären väcker talan mot gäldenären vid domstol, se preskriptionslagen 5 §.

Mer om fordringars preskription hittar du i preskriptionslagen, se http://www.lagen.nu/1981:130.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare