FrågaKÖPRÄTTÖvrigt17/07/2007

Tillåtna friskrivningar på köprättens område

Hej! Jag har en fråga angående KöpLagen. Med tanke på att lagen är dispositiv så kan man komma överens om egna saker i avtalet, t ex att bilen säljs i befintligt skick. Min fråga är följande: Kan man friskriva sig från skadeståndsrättsligt ansvar? Finns paragrafer som säger att under vissa omständighter så gäller ej befintligt skick, kan det finnas nåt liknande med skadeståndsrättsligt ansvar? Min andra fråga rör fordon, i dett fall en bil. Ponera att jag importerar en bil från utlandet. När jag sen får in den i Sverige och ska besikta bilen kan besiktningen ge avslag p.g.a. bilen har en annan vägmätare och hastighetsmätare, d.v.s. en som visar engelska MPH istället för svenska Km/h? MVH Joakim

Lawline svarar

Hej, Huvudregeln är att köplagen är dispositiv precis som du skriver. Det finns dock några bestämmelser där viss tvekan råder. Ett sådant område är bestämmelserna om befintligt skick (19 §). Det är inte troligt att en domstol skulle acceptera en avtalsklausul vars enda syfte är att sätta dessa bestämmelser ur spel. Om de skulle använda avtalsrättslig jämkning eller bara fastslå att vissa paragrafer har indispositiva inslag är inte helt klart. Det är möjligt att friskriva sig från skadeståndsrättsligt ansvar mot den du säljer en vara till. Det är dock en skadeståndsrättlig grundsats att man inte kan friskriva sig från ansvar för grov vårdslöshet eller avsiktliga skador. Det betyder att om du förtiger en brist så gäller inte din friskrivning. Din friskrivning gäller heller aldrig för skador som du genom din försålda vara orsaker någon annan än köparen. Besiktningen i Sverige kräver en fungerande hastighetsmätare som är graderad i kilometer per timme. Miles per timme accepteras inte. Köplagen finner du http://lagen.nu/1990:931 , Avtalslagen där tredje kapitlet är intressant http://www.lagen.nu/1915:218 och Bilprovningens svar på vanliga frågor http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/c377abcde387c4aec125689c003bd53e/abdbe478ef60b98ac125718b0051a8a5!OpenDocument&m=2 . Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare