FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/06/2007

Hävning av bilköp vid dröjsmål?

Hej. Beställde en ny bil 070402 för leverans sista veckan i juni. Nu meddelar bilfirman att de ej kan leverera förrän 070901. Har jag rätt att häva köpet?

Lawline svarar

Hej ! Tack för din fråga! Rätten i att få häva bilköpet beror på omständigheterna kring köpet, det vill säga vad som skedde vid och efter själva köpet. Du har rätt att häva om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för dig, vilket framgår av 13 § konsumentköplagen, se http://lagen.nu/1990:932. Exempel på det är att du beställde bilen och ville ha den just i slutet av juni för att du ska ut på bilsemester i början av juli och inte har tillgång till någon annan bil. Om du vill häva köpet måste säljaren dock meddelas om detta inom skälig tid efter att du fick vetskap om dröjsmålet, se 15 § samma lag. Vad som är skälig tid skiljer sig från fall till fall, men några veckor upp till en månad torde uppnå kravet i detta fall. Du måste således ha starka skäl för att få häva köpet samt meddela säljaren om detta inom kort efter att du informerats om dröjsmålet. Du skulle även kunna kräva ersättning för den skada du åsamkats av dröjsmålet. Däremot kan du inte kräva ersättning om dröjsmålet beror på sådant som säljaren inte kan råda över, som exempelvis naturkatastrofer, brand i lager på grund av att blixten slagit ner eller liknande. Återkom gärna med ytterligare förfrågningar. Vänligen
Rådgivare