FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt18/07/2007

Hur stort skadestånd för kroppsskada, sveda&värk

Tre barn brännskadades under skoltid då en av ungdomarna hällt t-sprit på ett spritkök vilket orsakade en explosion. Trots att det rodde eldningsförbud genomförde skolan aktiviteteten utan uppsyn av vad som försegick vid eldningen. Vi vet inte hur mycket vi skall kräva kommunen på för sveda och värk då barnen orsakats psykiska och fysiska lidande/skador, semestrar som blivit förstörda, inkomstförluster, oförmåga att idrotta. Kan ni ge oss lite vägledning. Hoppas på positivt svar. Mvh Anna

Lawline svarar

Hej Anna! Den allmänt gällande skadeståndstabellen för denna sortens skador är Trafikskadenämndens ersättningstabell. Domstolarna brukar i allmänhet ha den som utgångspunkt, ovidkommande om vilken sorts skada det handlar om. Tabellen kan hittas på http://www.trafikskadenamnden.se. Om kommunen har varit särskilt vårdslösa, och om faran för allvarliga skador har varit extra påträngande finns det stora chanser att en eventuell domstolsbedömning kan avvika från de vanliga beloppen för kroppsskada, sveda och värk m.m. Detta är dock ingenting jag kan uttala mig om annat än spekulativt.
Rådgivare