FrågaSKATTERÄTTÖvrigt30/01/2006

Beskattning av tomtförsäljning

Hej! Jag har köpt en mindre yta sjönära mark på Gotland tillsammans med en kompis. Vi har köpt marken med privata medel och har nu ansökt om avstyckning och förhandsbesked för bygglov på 9 tomter. Tanken är att vi ska sälja dessa 9 avstyckade tomter. Som jag förstår det kommer tomtförsäljningen att beskattas som inkomst av kapital, dvs 30%. Vet ni om så är fallet, eller riskerar vi att få beskatta försäljningarna som inkomst på rörelse? Tack på förhand! Mvh, Anders T

Lawline svarar

Hej! Utgångspunkten är att ni beskattas som inkomst av kapital men som du nämner finns en risk för beskattning i rörelse. Tomtrörelse föreligger i första hand genom att verksamheten anses yrkesmässigt bedriven såsom sk. kvalificerad tomtrörelse enl 27kap 10§ Inkomstskattelagen. Men även om ni inte skulle anses bedriva tomtförsäljningen yrkesmässigt finns en regel i 11-15§§ i samma kapitel som kan bli tillämplig. Dessa anger att om antalet sålda tomter överstiger en viss nivå föreligger sk. enkel tomtrörelse. Gränsen går vid 15 tomter under en tioårsperiod, dvs. du beskattas i kapital för fjorton tomter medan den femtonde försäljningen anses utgöra en intäkt i näringsverksamhet. Inkomstskattelagen hittar du http://www.lagen.nu/1999:1229 .
Rådgivare