FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt19/07/2007

Alkohol på allmän plats och husrannsakan

Det hela börja med att vi skulle ner till Lysekil i helgen. Väl nere så skulle vi ner till stan å sätta oss å titta på alla bilar. Dock kom vi inte så långt. Vi blev stoppade av ett par poliser som beslagtog min kasse med oöppnade öl och sa att det va olagligt att bära runt på dom på allmän plats.. Är dock 24 år vilket jag visade upp. Tycker det låter jäkligt knepigt, jag menar hur skulle man annars få hem det från systemet ? Samt att jag snacka med lite folk som gled runt i sina bilar.. Tydligen va det olagligt att dricka öl i en cabbe om den va ner cabbad men inte om taket va uppe.. Asså antigen har våra poliser storhetsvansinne eller så e lagarna knepiga som fasen. Polisen tvinga till en kompis att öppna bagaget.. Trodde man behövde husransakan för att få gå in i privat egendom? Vore glad för lite svar.

Lawline svarar

För regler angående alkohol på offentlig plats hänvisar jag till David Anderssons svar som finns att läsa http://www.lawline.se/besvaradfraga.php?id=116. I övrigt har jag inte funnit någon reglering som behandlar ett förbud mot alkohol i stängd behållare på allmän plats, men det torde falla på sin egen orimlighet att så vore fallet. Vad gäller bagageutrymmet i bilen krävs det mycket riktigt en husrannsakan för att undersöka denna. En husrannsakan ges enligt 28:1 Rättegångsbalken då ett brott som kan ge fängelse förövats, för att söka efter föremål som skall beslagtas eller för att utreda en omständighet som har betydelse för brottet. Polismän får endast företa en sådan utan föregående beslut från åklagare, undersökningsledare eller rätten om det föreligger fara i dröjsmål (28:5 RB). Om poliserna i detta avseende handlat felaktigt beror alltså på omständigheterna kring varför de undersökt bagaget. Vänliga hälsningar
Simon CarlssonRådgivare