Hur får jag ut mina tillhörigheter?

Hur gör jag för att kunna hämta mina saker hos föregående hyresvärd/x pojkvän som vägrar ge mej dem tillbaka och hittar hela tiden på nya anledningar till att jag inte ska kunna hämta dom tex att jag är skyldig pengar som jag inte är etc.

Lawline svarar

Hej,

jag skulle rekommendera Dig att först och främst skicka ett kort brev till personen där Du kräver att få de saker som tillhör Dig. Var tydlig med namnen, datum och vilka saker Du anser tillhör Dig och spara en kopia av brevet.

Om detta inte hjälper är nästa steg att ansöka om s.k. handräckning hos Kronofogdemyndigheten. Det innebär att du får hjälp av kronofogden med att hämta sakerna från personen.

Blanketten finns att hämta http://www.kronofogden.se/download/18.3d6c82f21107cfb119f80001885/901208.pdf och uppgifter om egendomen som tillhör Dig skall fyllas i under punkt 9.

Lycka till!

Vänlig hälsning,

Jonas ÖjelidRådgivare