FrågaKÖPRÄTTÖvrigt13/10/2007

Lawline.SE

Jag har köpt en bil av märket Morgan (importerad från England) Bilen köptes av en privatperson här i Sverige. I avtalet har säljaren skrivit att bilen säljs i befintligt skick och han avskriver sig från allt skadeståndsrättsligt ansvar. Tillsammans besiktigade vi bilen. När jag kört bilen ett par veckor upptäckte jag att mätaren inte verkade stämma. jag tog ledigt en dag från jobbet och åkte 10 mil för att på en specialverkstad för engelska bilar, kolla upp mätaren. det visade sig att mätaren var bytt till en svensk.... jag hade aldrig köpt bilen om jag vetat det. (Det stog i avtalet att bilen gått 4000 mil, vilket stämmer.) Borde inte säljaren ha uppgivit detta med bytet? Kan jag häva köpet och eller kräva skadestånd?

Lawline svarar

Frågan är inte en riktig fråga utan en övningsuppgift från juridiska instutitionen vid Lunds universitet.
Lawline RådgivareRådgivare