FrågaKÖPRÄTTÖvrigt04/07/2007

Fel vid köp av bostadsrätt

Jag och min sambo har köpt en bostadsrätt som vi fick tillträde till 070601. Första visningen var vi båda tillsammans och tittade. På omvisningen var min sambo själv och tittade igen. Han ville kontrollera om golven verkligen var bokparkett, som det benämndes i mäklarens objektbeskrivning. Han frågade mäklaren och fick till svar att det var parkett och att det var 13 eller 15 mm. Vi köpte lägenheten och fick tillträde till den och bestämde oss för att vi skulle slipa "bokparketten" i vardagsrummet och köket (öppen planlösning mellan dessa rum) eftersom det fanns nyansskillnader efter säljarens möbler och mattor. Vid närmare kontroll och när vi hittat ett papper i en pärm som säljaren lämnade till oss, upptäckte vi att golvet benämdes: 7 mm parkett. Vi började åter tvivla på om det verkligen var parkett. Så vi tog kontakt med en golvfirma, som kom och tittade och sa att det inte var ett parkettgolv. Vi tog också kontakt med Golvbranschens Riksorganisation och en besiktningsman från dem kom också och tittade och gjorde ett uttalande att det inte är ett parkettgolv utan ett fanérgolv som inte går att slipa. Nu undrar vi vad vi kan göra, vad vi kan kräva? Finns det någon paragraf i konsumentköplagen som ger oss rätt och vad vi kan kräva? Jag är väldigt tacksam om någon kan svara.

Lawline svarar

Hej! Vid köp av bostadsrätt är det Köplagen som gäller då ni inte anses som konsumenter i detta fall. En bostadsrätt anses vara lös egendom och inte fast egendom varför heller inte Jordabalken gäller. Köplagens vanliga bestämmelser om fel i vara blir aktuella i ert fall, se http://lagen.nu/1990:931#P17 , speciellt 18§ om vad säljaren och mäklaren utfäst. Att golvet inte var parkett trots att säljaren uttryckligen hävdat detta får anses som ett fel i varan. Om påföljder se 30§ och framåt, kanske är det prisavdrag som främst blir aktuellt i ert fall. För de extra utgifter ni haft har ni också rätt till skadestånd enligt 40§. Lycka till!
Miranda BergRådgivare