FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/07/2007

Uppsägningstid

Jag är tjänstledig och har 1 år kvar på studierna. Nu vill min arbetsgivare säga upp mig pga arbetsbrist. Uppsägningstiden är 3 månader. Betyder det att arbetsgivare måste utbetala 3 månadslöner eller händer ingenting pga att jag nu inte har lön just nu? Kan de tvinga mig att arbeta under uppsägningstiden om jag får lön?

Lawline svarar

Hej, Lagen om anställningsskydd, se http://www.lagen.nu/1982:80, reglerar rättigheter och skyldigheter för arbetsgivare och arbetstagare. Enligt 7 § krävs att saklig grund föreligger för uppsägning från arbetsgivarens sida. Arbetsbrist är en sådan saklig grund. Uppsägningstid är lika med anställningstid. Anställningsavtalet löper alltså vidare under tre månader innan det upphör att gälla. Uppsägningstiden ger dig inte rätt att erhålla lön, detta på grund av att du inte arbetar. Din arbetsgivare kan givetvis kräva att du arbetar om du vill få lön men inte att du skall arbeta enbart med hänvisning till att det är fråga om uppsägningstid. Din tjänstledighet kvarstår under uppsägningstiden och i samband med avtalets upphörande avslutas denna. Med vänlig hälsning,
Rådgivare