FrågaKÖPRÄTTÖvrigt02/07/2007

Kan jag ångra försäljning?

Skulle sälja min dator på nätet,hittade en köpare,vi bestämde att han skulle köpa den.En timma senare ångrade jag mig.Inga pengar utbyttes. Nu hotar han med advokat om han inte får köpa datorn.

Lawline svarar

Hej. För mig låter detta som ett giltigt avtal om köp mellan privatpersoner. För ett sådant köp gäller köplagen. Jag kan inte se någon möjlighet för dig att ångra försäljningen. Att betalning inte har skett ännu innebär inte att avtalet inte är giltigt. För det fall du vägrar att sälja datorn kan köparen gå till domstol och kräva fullgörelse, det vill säga att du måste sälja datorn till honom. Vänligen
Rådgivare