FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 08/07/2007

Att säga upp sig under tjänstledighet

Hej, Om man beviljas tjänstledighet i säg 6 månader för att pröva ett annat arbete, har man då rätt att avbryta sin tjänstledighet när som helst? D.v.s. kan man, givetvis med beaktande av uppsägningstid, välja att säga upp sig från sin gamla anställning efter bara 2 månader om man inte längre vill vara tjänstledig från sin gamla arbetsplats utan endast provanställd på den nya?

Lawline svarar

Hej! Att säga upp sig och därmed avsluta sin anställning under tjänstledighet går bra. Uppsägningstiden löper då under tjänstledigheten, d.v.s. man behöver ej avbryta denna för att gå tillbaka och arbeta under uppsägningstiden utan kan fortsätta arbeta på den nya arbetsplatsen. Om det däremot skulle vara så att uppsägningstiden sträcker sig längre än tjänstledigheten kan man behöva återvända till sitt arbete för att fullgöra sin plikt. I dessa fall kan dock förhoppningsvis en överenskommelse om att få gå tidigare träffas med arbetsgivaren. Med vänlig hälsning
Anna LundgrenRådgivare