FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag10/07/2007

Aktiekapital

Aktiebolagslagen

Om jag ska köpa ett existerande bolag som exempel från Svenska Standardbolag eller bilda ett nytt. Hur mycket pengar ska in i bolaget om jag vill kunna spendera 250,000kr?

Jag vill inte nå ner till under 50% av det registrerade aktiekapitalet vilket kan leda till tvångslikvidation. Vad är egentligen det registrerade aktiekapitalet?

Lawline svarar

Hej,

Om jag förstått din fråga rätt, vill du veta hur mycket pengar du måste registrera som aktiekapital vid köp av ett AB. För ett privat AB måste det som minimum finnas 100 000 kr som är registrerat såsom aktiekapital. Dessa regler återfinns i 1 kap 5 § http://www.lagen.nu/2005:551. Om det handlar om ett publikt bolag måste det registrerade aktiekapitelet uppgå till 500 000kr (1kap 14§). Du kan välja att betala aktiekapitalet med pengar eller med apportegendom (tillgångar). För det senare finns det dock vissa särskilda krav (2kap 18 § och framåt).

Mvh

Alexandra Palmér

Alexandra PalmérRådgivare