FrågaKÖPRÄTTÖvrigt20/07/2007

Ersättning för nytta vid hävning av köp

Jag köpte en beg bil av en privatperson som har stått i stort sätt enda sen dess. Problemet med bilen (som är en automatlåda) är att den slutar driva framåt efter ca 2 min. När den blir varm helt enkelt. Detta upptäckte vi två dagar efter och tog kontakt med säljaren på en gång. Nu, äntligen efter mycket förhalande från han sida, har vi bestämt oss för att vi ska häva köpet men säljaren vill att vi ska betala honom 6000 kr pga vi har använt bilen... Låter detta rimligt? Den har max gått 3 mil och har stått skyddad. Har läst igenom hela KKL ang detta och vill i stort sätt bara ha ett ja eller nej svar. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Vid köp av bil mellan privatpersoner gäller köplagen (KöpL), http://lagen.nu/1990:931 , alltså inte konsumentköplagen (KKL). Köplagen är dispositiv vilket innebär att har säljare och köpare kommit överens om något annat gäller detta framför lagen. Huruvida du skall betala ersättning till säljaren eller ej beror således i första hand på vad du och säljaren har avtalat. Är frågan inte reglerad mellan säljaren och köparen gäller enligt 65 § KöpL köparen skall betala säljaren för den nytta han haft av varan. Hur stor denna ersättning skall vara bör bedömas beror på. Typiskt sett avgörs detta skönsmässigt utifrån en skälighetsbedömning där man också tar hänsyn till den olägenhet och kostnader som köparen har haft. Det går inte att säga ett exakt belopp, men i ditt fall där du har haft en ytterst begränsad nytta av bilen och säljaren har därtill förhalat det hela torde ersättningen enligt min bedömning bli låg eller ingen alls. Utanför frågan och under förutsättning att inget annat avtalats, men ändock värt att nämna, är att du som köpare har rätt att få avkastningsränta enligt 2 § 1 st. räntelagen http://lagen.nu/1975:635 på köpesumman, motsvarande den tid säljaren innehaft pengarna, 65 § 2 st. KöpL. Som köpare har man också rätt till skadestånd om man p.g.a. felet haft utgifter eller dylikt, 40 § KöpL. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare