FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt08/07/2007

Rätt att beslagta föemål med cannabismotiv

Är det lagligt eller ej att äga/bära något föremål (T-shirt, cigarettändare el. dyl.) med en avbild eller vag avbildning av växten Cannabis? Anledningen till min fråga är för att en kompis med en sådan tändare nyligen fick den omhändertagen. Detta skedde av en polis som inte nämnde något annat skäl än att den kunde uppfattas som "politisk inkorrekt". Hur kan det påstås som giltigt när en skara av människor kommer undan med t-tröjor med dylika motiv? Finns det något som helst stöd inom vår lag för ett sådant konfiskerande?

Lawline svarar

Hej, Det är inte olagligt att bära motiv av cannabisplantan. Närmast till hands ligger väl att påstå att det skulle kunna vara förargelseväckande beteende, men jag har aldrig hört talas om ett sådant fall. Polisen har bara rätt att beslagta föremål som kan antagas ha betydelse för utredning om brott, som är avhänt någon genom brott eller på grund av brott förverkat, se Rättegångsbalken 27:1 http://www.lagen.nu/1942:740#K27 . Eftersom det inte är ett brott att äga ett förmål med en avbild av cannabisplantan, hade polismannen inte stöd i lag. Med Vänlig Hälsning
Miranda BergRådgivare