Sälja skulden och ev bedrägeri?

Hej

Jag har privat lånat ut pengar till en person som jag haft en relation till. Bl a gick pengar till ett bilköp. Jag äger bilen men den som lånat pengarna brukar bilen till 100%. Förra våren skickade jag pengar för att inköpa färg o material till mitt hus som skulle renoveras. Det har efter 1,5 år framkommit att inget material är köpt och i samband med det har jag fått tillbaka en del av de pengarna. Vi har ett avtal och betalning sker enligt plan. Jag har svårt att få kontakt, vet var personen är skriven men endast mailkontakt. Konstateras att jag blivit rejält lurad. Lånet på ca 250 Tkr ska lösas i sin helhet mars 2008 men jag har små förväntningar att det kommer att ske. Finns det någon möjlighet för mig att 1) sälja skulden till något inkassoföretag 2) kan jag anmäla personen för bedrägeri och i så fall är det någon idé.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej

Du har full rätt att sälja skulden till ett inkassoföretag, det framgår bl.a. indirekt av 27 § Skuldebrevslagen (http://www.lagen.nu/1936:81). Förhoppningsvis har du ett skriftligt avtal på att personen är skyldig dig pengar enligt betalningsplan, annars kan inkassoföretaget ju av rent praktiska skäl vara ovilliga att köpa. Rättsligt sett spelar det emellertid ingen roll om det finns ett skriftligt avtal eller inte, du kan överlåta skulden ändå.

Brottet bedrägeri regleras i 9:1 Brottsbalken (http://www.lagen.nu/1962:700) som består av tre moment:

- ett vilseledande

- som förmår någon till handling eller underlåtenhet

- som innebär förmögenhetsöverföring från någon till gärningsmannen

Det är inte självklart att det personen har gjort kan räknas som bedrägeri, eftersom han faktiskt löpande betalar tillbaka på lånet. Så länge som han gör det enligt de förutsättningar som ni har avtalat så har han ju inte lurat dig till något som inneburit en förmögenhetsöverföring från dig till honom.

Du kan naturligtvis kontakta polis om du vill och fråga om detta är något som de skulle kunna ta upp en brottsanmälan om. Min mening är att det borde vara svårt att fälla någon till ansvar enbart på grund av det som du har angett i frågan.

Hoppas att du har hjälp av mitt svar

MVH

Rådgivare