7 år gammal fordran

Har fått en underrättelse om sökt utmätning Sökande är AK Kontotjänst AB de påstår att skulden avser kontokortsköp enligt faktura. datum står det 2000-08-09 och målets ankomstdag är 2007-06-19

har bet om kopia på fakturan då jag ej fått någon.

Men kan de verkligen ta några pengar på mig nu efter så här många år

Lawline svarar

Hej!

I normalfallet preskriberas en fordran efter 10 år, enligt 2 § preskriptionslagen (http://www.lagen.nu/1981:130). Verkan av preskription är att en fordran inte kan göras gällande rättsligt. Det finns dock en specialregel som säger att fordringar som en näringsidkare har på en konsument preskriberas efter tre år, se 2 § 2 stycket preskriptionslagen.

Om det är en sådan fordran, så finns det möjlighet att de inte kan åstadkomma någon utmätning hos dig om du bestrider det med hänvisning till preskription. Har det skett kontinuerliga s.k. preskriptionsavbrott, d.v.s. att du fått löpande fått krav, eller betalt på skulden så preskriberas den inte, se 5 § preskriptionslagen.

Om du tror att fordringen är preskriberad kan du bestrida betalningsskyldighet till kronofogden, via det papper som du fått därifrån när företaget ansökt om utmätning. Då får företaget ta saken till domstol för att kunna kräva dig på pengar och då kan saken bli prövad.

Hoppas att du har hjälp av mitt svar

Med vänlig hälsning,

Rådgivare