Vem kan tänkas köpa privata skulder?

En fd. vän är skyldig mig 150 000 kr.

Personen i fråga visade sig vara spelberoende och ligger nu hos kronofogden. Jag är inte intresserad av en avbetalningsplan och undrar därför om det är möjligt att "sälja"/överlåta skulden till någon annan? Hur finner jag en sådan person?

Lawline svarar

Hej! Det låter som om du söker ett inkassoföretag eller en privat indrivare med inkassotillstånd. Dessa kan du finna på www.datainspektionen.se/inkassotillstand. Vidare kan du vända dig till olika inkassoföretag, som också står på listan. Noteras bör att dessa företag ofta endast tar uppdrag av andra företag, men naturligtvis görs undantag i många fall. Lycka till!

Andreas TörnbladRådgivare