FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt10/07/2007

Måste en 14-åring vittna?

Hej! Min dotter som är 14 år har blivit vittne till att en pojke i skolan blottat sig för en annan flicka (såg enbart hans rygg). Hon förhördes av polisen utan vår vetskap och i dagarna blev hon kallad till tingsrätten som vittne. Pojken ingår i dotterns bekantskapskrets och hon vill absolut inte vittna. Om hon inte infinner sig i tingsrätten, vad för straff kan hon som 14-åring tilldelas? Kan vi kräva att hennes vittnesmål stryks då vi som föräldrar aldrig blev underrättade om förhöret?

Lawline svarar

Regler om vittnesförhör finns i rättegångsbalkens 36 kapitel (http://www.lagen.nu/1942:740#K36 ). I vårt rättssystem råder vittnesplikt med vilket menas att man är skyldig att vittna om man blivit kallad att infinna sig vid ett vittnesförhör. Vittnesplikten gäller alla med några få undantag och underåriga är inte undantagna från vittnesplikt. Domstolen kan befria en underårig från vittnesplikt (36 kap 4 §) och det skulle de kunna göra om man befarar att den unge på grund av sig låga ålder skulle ta skada av att vittna. Här ska domstolen väga in vårdnadshavarnas bedömning av huruvida barnet skulle ta skada av att vittna. En underårig får inte avlägga vittnesed (36 kap 13 §) och detta följer av att den som är underårig inte kan göra sig skyldig till falsk utsaga. Den som är under 15 år får ju inte åläggas något straff, brottsbalken 1 kap 6 § (http://www.lagen.nu/1962:700#K1 ). På samma sätt kan en 14-åring som vägrar att infinna sig vid rätten inte ådömas något straff. Däremot vinner den underårige ingenting på att stanna hemma eftersom han eller hon kan tvingas att infinna sig vid rättegången med polis försorg (RB 36 kap 20, 22 §§). Det är bara rätten som bedömer om och på vilket sätt en vittnesutsaga ska ligga till grund för bevisning i målet. Den omständigheten att vittnet har hörts av polisen utan att föräldrarna blivit underrättade kan inte undanröja vittnesutsagan. När polisen utreder ett brott är det viktigt att de förhör personer som befinner sig på och kring brottsplatsen så tidigt som möjligt. Förhör kan därför ske utan att man kontaktat vederbörandes vårdnadshavare. Med vänlig hälsning,
Julia AsplundRådgivare