Överklaga utmätning?

Utan att meddela oss före förrättningen, utmätte kronofogden vår bostadsfastighet för skatteskulder. De tog även min bil i mät eftersom de ansåg att fastighetens värde inte säkert täckte mina och min hustrus skulder. Väl medvetna om att skatterna måste betalas har vi sökt lån till våra skatteskulder och även fått ett halvt lånelöfte. För att vi skulle få lånet behövde fastigheten värderas. Inför värderingen har vi renoverat och gjort förbättringar i fastigheten för att höja värdet och få bättre villkor. Vi trodde att kronofogden skulle kontakta oss och ge oss ett datum för utmätning. Tills dess skulle vi fortsätta vårt förbättringsarbete för att få högsta möjliga värdering och lån för att lösa skulderna. Nu är det osäkert om vi kan få något lån sedan fastigheten utmätts. Kan vi överklaga utmätningarna?

Lawline svarar

Hej!

Vad gäller utmätning har kronofogdemyndigheten visserligen en skyldighet att underrätta den man tänker mäta ut hos innan man vidtar utmätningsåtgärd, enligt 4:12 Utsökningsbalken (http://www.lagen.nu/1981:774). Den är dock inte ovillkorlig, det finns vissa undantag, se 4:12 2 stycket Utsökningsbalken. Att Kronofogdemyndigheten inte meddelat er i förväg verkar därför, såvitt jag med ledning av det ni har skrivit kan bedöma, inte vara ett sådant skäl som gör att utmätningen inte borde ha skett, jämför 4:33 Utsökningsbalken.

Det är dock alltid möjligt att överklaga en utmätning, enligt 18:7 2 stycket Utsökningsbalken. Det ska ske inom tre veckor från det att ni fick del av beslutet och ges in till kronofogdemyndigheten, se 18:9 Utsökningsbalken.

Hoppas att ni har hjälp av mitt svar

MVH

Rådgivare