FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/07/2007

Vad betyder avtalsskrivningen?

Hej! Vi har hyrt en villa from 21/6 tom 31/12, där det står i kontraktet att vi har 3 mån löpande uppsägningstid. Jag undrar om vi skulle säga upp oss idag 10/7, skulle vi då behöva betala till 31/12 ändå, eller vad gäller egentligen för oss? Mvh

Lawline svarar

Hej. Det är inte möjligt för mig att svara på vad som gäller i ert fall då jag inte kan läsa kontraktet i sin helhet. Ett avtal är antingen tidsbestämt eller löpande. Ett tidsbestämt avtal gäller som huvudregel under en viss tid utan möjlighet till uppsägning. Ett löpande avtal gäller vanligen till dess att en av parterna säger upp avtalet. Det finns även mellanvarianter. I ert fall rör det sig om ett tidsbestämt avtal. Det kan vara så att ni har ett tidsbestämt avtal men att detta kan sägas upp i förtid, och att det då är tre månaders uppsägningstid. I så fall skulle ni kunna säga upp avtalet idag och då bara betala för tre månader till. Det kan också vara så att avtalet förlängs om det inte sägs upp inom en viss tid och att kontraktet därefter blir löpande med tre månaders uppsägningstid. Det kan även vara så att ni måste säga upp kontraktet tre månader före avtalstidens utgång för att avtalet inte skall förlängas en bestämd tidsperiod. Är ni osäkra tycker jag att ni ska fråga er avtalspart vad som gäller. Vill ni inte detta så tycker jag att ni ska visa kontraktet i sin helhet för en jurist. Vänligen
Rådgivare