FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt17/07/2007

Tidbegränsning av häktning

Finns det någon tidsgräns för hur länge man får sitta häktad?

Lawline svarar

Hej, Nej, det finns ingen lagstadgad tidsgräns för hur länge man får sitta häktad. En häktning ska övergå i ett fängelsestraff eller, vid frikännande, frisläppning. Den tid som någon suttit häktad avräknas på fängelsestraffet men någon tidsgräns för hur länge man får sitta häktad är, alltså, inte lagstadgad. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare