FrågaKÖPRÄTTÖvrigt14/07/2007

Köp via auktionssida på internet

Hej ! Har sålt en vara på Tradera och kunden är missnöjd. Tycker att min beskrivning av objektet inte stämde med vad som kom i paketet. Han påpekade detta efter nästan 3 veckor och nu efter en brevväxling hotar han med att dra saken till juridisk process? Vad har jag resp. han för rättigheter?

Lawline svarar

Hej, den lag som gäller i Ert fall är Köplagen som du hittar http://www.lagen.nu/1990:931 . I huvudsak gäller samma regler vid köp via auktionssidor på internet som vid andra former av köp. Enligt 17 § KöpL skall en vara alltid "stämma överens med vad som följer av avtalet". Eftersom den information som köparen har fått om varan är det som har stått i Din objektsbeskrivning, är det också detta innehåll som utgör själva avtalet. (Givetvis under förutsättning att Ni inte uttryckligen har kommit överens om någonting annat). Om det vid en rättslig bedömning visar sig att varan Du har sålt bedöms avvika från Ert avtal, alltså att varan inte bedöms överensstämma med objektsbeskrivningen, har köparen rätt till i första hand avhjälpande eller omleverans och i andra hand prisavdrag eller hävning. Vad som skulle kunna bli aktuellt i detta fall är svårt att säga eftersom jag inte vet vilken vara det rör sig om. Förutom de nämnda påföljderna - som regleras i KöpL 31-39 §§ - har köparen också rätt till skadestånd enligt 40 §. Vänlig hälsning,
Jonas ÖjelidRådgivare