FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 15/08/2007

Lawline.SE

En bekant har ett dödsbo som ej innehåller värdepapper, eller fast egendom. Det finns ekonomiska tillgångar och några försäkringar som tillfaller dödsboet. Den som ärver är enda barnet till den avlidne och är alltså enda arvtagare. Tillgångar runt 100.000 Skulder: hos olika fodringsägare koronofogde osv runt 500.000. Jag har läst Ärvdabalken och vad jag förstår där så skall det göras en bouppteckning/boutredning. Nu kräver jurist att arvtagaren skall garantera kostnader för detta. Min fråga är om det inte vore enklast att till tingsrätten begära dödsboet i konkurs? Barnet har inga egna tillgångar att bekosta något eller möjlighet att förvalta dödsboet. Det är ju inte heller meningen att arvtagare skall bekosta avveckling av boet. Tacksam för ett svar från er.

Lawline svarar

Hej! Som absolut huvudregel gäller att en arvtagare inte kan gå minus på grund av sitt arv. Arvtagaren, sonen i det här fallet, kommer inte att behöva betala några skulder ur egen ficka. Har sonen däremot redan fått de tillgångar som finns i dödsboet innan avräkning för skulder har skett så kommer sonen att bli återbetalningsskyldig ÄB 21:4 http://www.lagen.nu/1958:637 . Sonen kommer dock inte att behöva återlämna mer än han fått ur dödsboet. Med vänliga hälningar
Rådgivare