FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 15/07/2007

Tillsvidareanställd utan formell lärarbehörighet?

Jag undrar om jag kan få tillsvidareanställning som musiklärare trots att jag saknar formell behörighet om jag uppfyller kraven enl 4§ (1999:887) efter 6 år som vikarie på tjänsten i samma skola?

Lawline svarar

Hej, även om du har vikarierat länge på samma skola så har Du ingen möjlighet att kräva en tillsvidareanställning eftersom du inte är formellt behörig. Detta framgår av rättsfallet 2002 nr 92 från Arbetsdomstolen. Det finns dock - precis som du skriver - möjlighet för Dig att få tillsvidareanställning enligt 4 § 2 st skollagen som du hittar http://www.lagen.nu/1985:1100#K2P4 . För detta krävs att det inte finns några sökande till den lediga anställningen som är behöriga och att Du bedöms ha tillräcklig kompetens för platsen (i Ditt fall är detta troligt med tanke på hur länge du har vikarierat där). Det finns alltså viss möjlighet för Dig att bli anställd trots att den formella behörigheten saknas. Det är dock ingen rättighet. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare