FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/08/2007

Konkurrerande verksamhet på fritiden?

hej,ja är anställd på en lackerinsfirma o ja lackar utställningbilar/mc på min fritid,det är hobbyverksamhet o ja har ingen firma är det konkurerande????vilka är reglerna?

Lawline svarar

Hej! Först och främst skall konstateras att det inte finns något generellt förbud mot konkurrerande verksamhet. En del företag tillämpar dock s.k. "konkurrensklausuler" i sina anställningsavtal, för att skydda sig mot att den anställde tar med sig företagshemligheter om hon byter jobb. Det är ofta aktuellt för högre poster inom företagen, angående personer med hög insyn i företagets verksamhet. Jag kan efter vad du beskrivit inte se att du har en sådan insyn, tillika med att ditt företag troligtvis inte har en sådan klausul i ditt anställningsavtal. Du gör dig inte skyldig till något olagligt överhuvudtaget, och kan med gott samvete fortsätta lacka bilar på fritiden, vad din chef än säger. Mvh
Rådgivare