FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/07/2007

Arbetsskada

Vad händer om en person (tjänstman) skadas, ex vis får en pall på foten? Jag förutsätter att skadan gör personen arbets oförmögen under lång tid. Personen ifråga har underlåtit att använda erforderliga skyddsskor. Kan det klassas som arbets skada?

Lawline svarar

Hej! En arbetsskada är en skada som har uppstått på grund av olycksfall eller någon annan skadlig inverkan i arbetet, 2 kap. 1 § Lag (1976:380) om arbetsskadeförsäkring, http://lagen.nu/1976:380 . Skadan som Du beskriver är alltså att betrakta som en arbetsskada. Omständigheten att personen underlåtit att använda erforderlig utrustning för att skydda sig tycks inte inverka på den bedömningen. Vänliga hälsningar
Rådgivare