FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt07/08/2007

Förtal m.m.

Hej! Min ex-fru har falsk angivit mig för en misshandel som aldrig ägt rum. Det var egentligen hon som slog mig i ansiktet och sedan försvann hemmifrån. Hon har även spridit falska uppgifter om mig till hennes kompisar, lärare och myndigheter i syfte att utsätta mig för andras missaktning. Hon har även gjort sig skyldig till stöld, då hon stulit ett skuldebrev som hon undertecknat. Jag känner mig väldigt kränkt med tanke på att människor jag träffar på en allmän plats skrattar åt mig eller ställer otrevliga och obehagliga frågor ang. misshandeln. Tex. när jag besökte en nattklubb med min vän så kom det en tjej fram och fråga varför jag har misshandlat mitt ex. Sedan fanns andra av hennes vänner på plats som pekade på mig och skrattade. Jag fick även veta att hon har pratat skit om till hennes kompis. Jag polisanmälde det som inträffat och efter en vecka har jag nu fått en underrättelse om åklagarbeslut där dem har lagt ner förundersökningen kring "Förtal". Hur enkelt kan det vara? Nu när åklageren lagt ner ärendet, betyder det att hon har rätt att fortsätta kränka mig? Är det inte det som drabbat mig förtal? Om jag överklagar beslutet tror ni det hjälper? Eller kan man förklara lite mer detaljerat till åklagaren och förklara att man har en vittne? Tack på förhand! Med vänlig hälsning, Berran

Lawline svarar

Hej Först och främst har din före detta fru begått ett brott genom att falskeligen ha angivit dig för ett brott du inte har begått. En förutsättning är dock att hon varit medveten om att du skulle kunna komma att bli dömd för brottet. Brottet rubriceras som falsk angivelse och regleras i 15 kap. 6 § brottsbalken. Vad sedan gäller din före detta frus slag har hon, om slaget orsakat dig en inte alltför obetydlig och hastigt övergående smärta, även gjort sig skyldig till misshandel, förmodligen en ringa sådan. Brottet regleras i 3 kap. 5 § brottsbalken. Angående det skuldebrev din före detta fru tagit kan denna handling inte rubriceras som stöld eftersom det inte uppkommit någon ekonomisk skada för din del vid tidpunkten för handlingen. Däremot har hon gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande då hon olovligen tagit något som tillhör dig. Detta brott regleras i 8 kap. 8 § brottsbalken. Sist men inte minst så har din före detta fru gjort sig skyldig till förtal om hon utpekat dig som brottslig eller klandervärd i ditt levnadssätt eller på annat sätt lämnat uppgifter som är ägnade att utsätta dig för andras missaktning, dock endast under förutsättning att hennes agerande inte kan anses vara försvarligt med hänsyn till omständigheterna. Brottet förtal regleras i 5 kap. 1 § brottsbalken. I 20 kap. 6 § rättegångsbalken regleras åklagarens åtalsplikt. Åklagaren är skyldig väcka åtal för brott som hör under allmänt åtal när tillräckliga skäl föreligger. I 20 kap. 7 § rättegångsbalken återfinns dock situationer då åklagaren, trots åtalsplikten, får underlåta att väcka åtal. I fall då någon av dessa situationer föreligger finns även möjlighet för åklagaren att lägga ned en förundersökning enligt 23 kap. 4 a § rättegångsbalken. Enligt 20 kap. 3 § rättegångsbalken hör alla brott som inte uttryckligen undantagits från kategorin under allmänt åtal. De brott som har undantagits hör istället under enskilt åtal. Förtal är ett brott som hör under enskilt åtal enligt 5 kap. 5 § brottsbalken och får som huvudregel endast åtalas av målsäganden, dvs. du i detta fall. Då målsäganden angett brottet till åtal får åklagaren dock väcka åtal om åtalet avser förtal, men endast om det av särskilda skäl anses påkallat från allmän synpunkt. Om åklagaren lagt ner förundersökningen pga. att det saknas tillräckliga skäl för åtal kan du komplettera din tidigare anmälan genom att kontakta polismyndigheten. Enligt 47 kap. 1 § rättegångsbalken kan du även själv, i egenskap av målsägande, vid rätten väcka åtal för brott som hör under enskilt åtal. Om du önskar att närmare studera aktuell lagtext hittar du länkar till brottsbalken och rättegångsbalken http://www.lagen.nu/1962:700 respektive http://www.lagen.nu/1942:740. Vänligen
Alexandra DahlénRådgivare