Återvinningsregler i konkurs

Hur är återvinningsreglerna i konkurslagen konstruerade?

Lawline svarar

Hej,

återvinning regleras i Konkurslagen 4 kap 5-13 §§ som Du kan hitta http://lagen.nu/1987:672#K4P5 .

Reglerna är uppbyggda på så sätt att i 5 § finns en subjektiv återvinningsregel som innebär att en rättshandling kan återgå om den varit otillbörlig och bidragit till att gäldenären blivit insolvent samt avtalsparten varit i ond tro.

I 6-13 §§ är återvinningsreglerna objektiva, d.v.s. det spelar ingen roll om avtalsparten varit i ond tro.

5 § kan tillämpas även om någon av de objektiva återvinningsreglerna skulle vara möjliga att åberopa samtidigt.

De särskilda regler som gäller för personer som är närstående till gäldenären regleras i respektive paragraf.

Vänliga hälsningar

Jonas ÖjelidRådgivare