FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt19/07/2007

Sjuårigt brottsoffer närvarar vid rättegång mot fader?

En fråga till... Vad händer i rättegången när åtalad och målsägande är i samma familj? Jag ska vittna i en rättegång där en far är åtalad för att ha misshandlat sin sjuårige son. Sonen har varit på förhör på Barnahus där de filmade honom, och detta antar jag ska användas i rättegången. Kommer pojken att närvara vid rättegången, eller hur går det till när ett målsägande barn ska vittna mot sin förälder? Tacksam för svar snarast!

Lawline svarar

Hej! En sjuåring som skall vittna behöver aldrig konfronteras med den åtalade i samband med rättegången. Barnet skyddas med hänsyn till sin ålder och relation till den åtalade, och det filmade förhöret kommer att visas vid rättegången. Pojkens närvaro kommer troligtvis inte efterfrågas av rätten, möjligtvis endast för att legitimera sig själv. Eventuella kompletterande frågor kommer att skötas mycket diskret i ett avskilt rum med så få människor som möjligt närvarande, antagligen endast barnpsykolog eller/och någon pojken litar på. I svensk rätt används inte personer under 15 år som vittnen förutom i undantagsfall. Om någon minderårig lämnar ett vittnesmål läggs inte så stor betydelse vid detta som om personen hade varit över 15 år. Barnet vittnar t.ex. inte under ed. Med tanke på att ett samtal med pojken filmats, kommer detta att presenteras vid rättegången som bevismaterial, och inte som ett regelrtt vittnesförhör med pojken. Jag hoppas att detta klarade upp saker och ting! Med vänlig hälsning
Rådgivare