FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/07/2007

Är försvarare lika bra på alla sorters mål?

Har en fråga angående offentlig försvarare. Om advokaten i fråga ej har erfarenhet från ett sådant mål, i detta fall misstänkt våldtäkt, bör man då byta till en försvarare som har erfarenhet? Eller ska man utgå ifrån att en advokat kan alla grenar lika bra?

Lawline svarar

Hej, så som jag ser det så kan Du utgå från att en offentlig försvarare som arbetar med brottmål klarar av olika typer av mål lika bra. Detta beror på att processen är ungefär densamma i alla brottmål - försvararens uppgift är i huvudsak att hitta brister i åklagarens bevisning och detta går till på ungefär samma sätt oavsett vilket brott det rör sig om. Vänlig hälsning
Jonas ÖjelidRådgivare