FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt26/07/2007

Tredskodom

Hej I en kungörelse-delgivning som gått ut i tidningen står det att stämningen innehåller föreläggande om att komma in med skriftligt svaromål inom 14 dagar från delgivning vid påföljd av tredskodom. Vad betyder tredskodom och vad händer om man inte alls hör av sig överhuvudtaget? Blir det fängelse/böter? I så fall hur lång tid tar det innan det träds i kraft?

Lawline svarar

Hej! När man ska inkomma med ett svaromål inom 14 dagar och inlämnande är förenat med ett föreläggande om tredskodom, innebär det att om du inte lämnar in ditt svaromål inom denna tiden kommer domstolen anse att du inte bestrider kärandens yrkanden. Domen innebär alltså att det som käranden har uppgetts ses som korrekt, eftersom du inte har bestridit det. Om en tredskodom avkunnas mot dig förlorar du alltså målet, utan att någon materiell prövning (d.v.s. prövning av sakfrågan i målet) har gjorts. En tredskodom kan inte överklagas på vanligt sätt. Istället för överklagan måste den part som förlorat domen ansöka till tingsrätten inom en månad om att målet skall tas upp igen. Detta kallas återvinning. Om detta inte sker vinner domen laga kraft. Det innebär alltså ingen påföljd i form av böter eller fängelse bara för att du inte hör av dig. Men eftersom du inte hör av dig kommer domen att gå dig emot och du måste då följa det domslutet, såvida du inte ansöker om återvinning och försöker få domen ändrad. Jag rekommenderar dig alltså, för att undvika tredskodom, att inge ditt svaromål inom dessa 14 dagar. Med vänlig hälsning,
Cecilia JohanssonRådgivare