FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/08/2007

Tidsbestämd anställnings upphörande

Hej! Jag blev uppsagd förra våren och hade a-kassa under några månader och sedan så fick jag erbjudande om att jobba igen på samma företag med samma uppgifter från hösten till denna sommaren. Nu blev jag uppsagd och jag undrar hur lång uppsägningstid jag egentligen har enligt LAS paragraf 11? Jag har ju jobbat mindre än 1 år men mer än 4 år på samma ställe. Det står i LAS "tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år". Vad menas med sammanlagda anställningstiden? Totalt alltihopa eller totalt för den perioden jag varit anställd? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Innebörden av "den sammanlagda anställningstiden" är den tid som du varit anställd totalt. Det vill säga under den tid som du var anställd men kanske genom olika former, till exempel då man går från ett vikariat till en tillsvidareanställning. I ditt fall verkar det dock som att din senaste anställning var tidsbegränsad och då behöver inte uppsägning ske. Däremot måste arbetsgivaren informera dig om att anställningen inte kommer att fortsätta minst en månad i förväg om du varit anställd under tolv månader under de senaste tre åren, LAS 15§ http://www.lagen.nu/1982:80 . Med vänlig hälsning
Josefine HellquistRådgivare