FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/08/2007

Konkurrerande verksamhet på fritiden?

Jag jobbar för ett större utländskt företag som säljer billigare bijouterier. Vi har inte direktförsäljning mot konsument. Jag har inga högre befattningar i företaget och är inte säljare. Jag har ingen konkurrensklausul i mitt avtal vad jag vet. Min fråga är då om jag, utan att berdriva konkurrerande verksamhet, kan sälja handgjorda smycken, antingen via mitt företag (som i övrigt inte har någon konkurrernde verksamhet) eller som hobbyverksamhet? Det kommer röra sig om en mindre mängd och försäljningen kommer då enbart rikta sig till privatpersoner, främst i min nära omgivnng. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Har du ingen konkurrensklausul i ditt anställningsavtal finns det ingenting som hindrar att du säljer smycken vid sidan om. Detta är en avtalsrättslig konstruktion för att skydda spridning av företagshemligheter, och du omfattas inte om du inte avtalat om detta med din arbetsgivare. Av det du beskiver finns inte heller något som tyder på att din bisyssla skulle vara förtroendeskadlig eller utgöra ett avtalsbrott gentemot arbetsgivaren på annat vis. Mvh
Rådgivare