FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt26/07/2007

sannolikhet för ändring?

Jag blev stämd av mitt barns far angående barns boende, vårdnad mm till tingsrätten. Rätten dömde till min fördel. Nu har pappan överklagat till Svea hovrätt. Vad jag vet har han inget nytt att anföra. Hur stor sannolikhet är det att domen ändras i hovrätten?

Lawline svarar

Hej Det är naturligtvis väldigt svårt att uttala sig om sannolikheten för ändring utan vetskap om omständigheterna i det enskilda fallet. Vad jag däremot kan säga i allmänhet är att det är i vart fall är vanligare att tingsrättens dom står fast än att den ändras av hovrätten. Tyvärr har jag inte någon tillgänglig statistik om detta, men det är vad jag har hört från personer som arbetat i olika hovrätter. Hoppas att du har någon hjälp av mitt svar och lycka till! Med vänlig hälsning,
Rådgivare