FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/02/2006

Upphörande av anställning genom att utebli från arbetet

Hej! Vi driver ett Callcenter och har en arbetsrättslig fråga som vi anser vara lite knepig. Vi har stor personalomsättning och alla våra anställda skriver på provanställningsavtal men många jobbar kanske ett par dagar, för att sedan aldrig komma tillbaka. Eftersom detta händer hela tiden är det inget vi reagerar på. Men nu (januari 2006) har vi fått en anställd (som endast arbetat ett par dagar och senaste gången i oktober 2005) som skickat in ett sjukintyg med ett läkarutlåtande om att denne inte kan arbeta på grund av sjukdom. Utlåtandet är utfärdat i november, men har inte skickats till oss förrän nu. Den anställde har inte under hela denna period (sedan oktober) haft någon som helst kontakt med oss. Enligt vår mening föreligger inget anställningsförhållande, även om den anställde formellt sett inte sagt upp sig. Kravet i anställningsavtalet är en heltidsanställning, vilket innebär 40 timmar i veckan. Så, vi undrar: Föreligger ett anställningsförhållande och om det gör det, är vi skyldiga att utge sjukersättning och från vilken tidpunkt?

Lawline svarar

Hej ! Det händer att en arbetstagare, som vill lämna anställningen , inte iakttar uppsägningsbestämmelserna utan bara ger besked om sin önskan att sluta och ger sig iväg genast. I så fall kan arbetsgivaren givetvis efterge kravet på uppsägningstid och acceptera att anställningen omedelbart upphör. Har arbetsgivaren den inställningen kan anställningsförhållandet också upplösas genom konkludent handlande från hans sida, tex. när arbetstagaren uteblir från arbetet och istället börjar en heltidsanställning hos en annan arbetsgivare . Om arbetstagaren helt enkelt uteblir från arbetet utan att arbetsgivaren får redan på vad det beror på kan situationen vara med svårbedömd. Skulle det då inte komma fram att det föreligger laga förfall ( t.ex. sjukdom),torde man dock i normalfallet kunna anse att anställningsavtalet upphör efter det att ett par veckor förflutit utan att arbetsgivaren fått reda på om arbetstagaren avser att återkomma i tjänst. I detta fall föreligger sjukdom, dock är detta ej styrkt förrän någon gång i november. Det gör att man får bedöma det som att anställningen frånträtts av arbetsgivaren. Denne har nämligen utan (styrkt ) laga förfall uteblivit från arbetet. Relevanta rättsfall är AD 1980 nr 140 och framför allt AD 1982 nr 132 där en arbetstagare hade varit frånvarande till den 3 augusti men endast skickat in sjukintyg till 15 maj. Arbetstagaren ansågs ha slutat.
Rådgivare